torsdag 11 maj 2017

Byxdress i Düsseldorf (kortnovell)


In Swedish, a nonsense text. -- Härmed en prosaskiss. Den kan också kallas kortnovell.




Jag var ute och gick i en skog. Sedan kom jag till en glänta i skogen. Där fick jag se en man som hade kommit i klammeri på sitt jobb, han hade dabbat sig så att han var tvungen att ta en time-out. Han gjorde följande uttalande:

"Jag -- har beslutat mig för -- att ta -- en timeout -- eftersom jag -- är ett pucko. Och jag har -- tagit detta beslut -- i samråd med -- min familj."

Jag gick vidare i skogen. I nästa glänta såg jag en mor och dotter. Dottern sa:

"Vad ska jag ha på mig på klassfesten, mamma? Jag vill ha något som slimmar till och lyfter upp, döljer och förstärker, allt på de rätta ställena."

"Men ta den där byxdressen vi köpte i Düsseldorf förra året. I den blir du slank och fin."

"Nej mamma, jag ser ut som en fat blob i den."

Jag skakade på huvudet åt denna dialog och gick vidare. Strax kom jag till en ny glänta. Där satt en nyhetsuppläsare vid ett bord. Han sa i sin mick:

"Sveriges statsminister, Johannes Madgus Tyrtaios Efesos Olof Palme, är försvunnen. Han försvann i natten och ingen vet vart han tagit vägen. Ingvar Carlsson tar över som partiledare och statsminister."

Detta upplevde jag i skogen. Sedan kom jag ut i en annan nejd, ett egendomligt landskap med arkitektur inbäddad i smaragdegrönt skimmer, ett häpnadsväckande sceneri där landskapet blev arkitektur, arkitekturen landskap.




Relaterat
Typ: Förståndig
Typ: Turist
En asiatisk briljans över västerlandets konstans
"Akvedukt, rosa himmel". Oljemålning av Robert Svensson.

Inga kommentarer: